post-title Дентално здраве по време на бременност https://www.dentalmed.bg/wp-content/uploads/den-7.png 2017-02-16 15:24:56 yes no

Дентално здраве по време на бременност

​При планиране на бременност всяка жена трябва да премине през множество медицински прегледи. Обикновено бъдещите майки се обръщат към личния си лекар, към гинеколог, правят си кръвни изследвания, провеждат ултразвукови изследвания и др. За съжаление малко жени през този период посещават зъболекар, а нелекуваните зъбни заболявания носят риск от неочаквани проблеми по време на бременността. Съвременната медицина е постигнала голям напредък, включително и в методите за лечение на зъбите. Кариесът или заболяванията на венците вече не са „гаранция“, че младата майка може да загуби зъбите си, защото не е имала възможност да се лекува преди раждането. Новите технологии и безопасните обезболяващи средства позволяват на зъболекарите да лекуват дентални заболявания дори и в по-късните етапи на бременността, без риск за майката и бебето.

​Профилактика и лечение на зъби при планиране и по време на бременност

Преди бременност

По време на бременността тялото на жената претърпява голям стрес. Пълноценното развитието на плода изисква хранителни вещества и ако той не ги получава в достатъчна степен от храненето на майката, започва да ги взема от тялото ѝ. За създаването на здрава костна система на бебето, майката може да „плати“ със загуба на зъби, тъй като в организма е възможен дефицит на калций за двама. За да се избегнат усложнения, както и кариозното увреждане на зъбите, жените трябва да се замислят за профилактика и орална хигиена още при планирането на бременността.

По време на бременност

Дори и предварително да са лекувани всички зъби, рискът от кариес по време на бременността все още съществува. Зъбният кариес е опасен, тъй като в този период се развива много по-бързо от нормалното и причините за това са свързани със сериозните хормонални промени в тялото на жената, както и силно изразената нужда от калций. Ако кариесът не се лекува веднага при появата му, съществува риск, той да се превърне в пулпит или периодонтит. Тези усложнения са много по-трудни за лечение и изискват от бъдещата майка по-големи психически и физически сили. Лекарите се съветват да не се пренебрегват денталните заболявания!

Проблемите със зъбите на бременните жени

Един от най-честите орални проблеми на бременните жени е гингивитът (възпаление на венците) и придружаващото кървене. Причините за това заболяване са хормоналните промени и имуносупресията (намален орален имунитет). Справянето с този проблем е възможно, ако много внимателно се следи състоянието на зъбите и се избягва появата на плака и кариес. Още при появата на първите признаци на подуване на венците трябва да се обърнете към зъболекар, който да прегледа Вашите зъби и да извърши професионално почистване.

Съществен проблем за бременните жени могат да бъдат брекети, които са сложени по-рано. Носенето на всякакъв вид брекети, скоби и шини затруднява спазването на добрата устната хигиена. Дори и най-малкото количество бактерии може да причини заболяване на венците, кариес или зъбен камък. Това обаче не означава, че заради бременността трябва да се откажете от красивата си усмивка. Консултирайте се със специалист по дентална медицина и с повишено внимание вземете мерки за поддържане на здравето на устната кухина – тогава Вашите брекети няма да Ви донесат неприятности.

Алтернативно лечение

Университетският медико-дентален център предлага стоматологични лечебно-диагностични програми за бременни жени. Нашите специалисти могат да се справят с най-сериозните проблеми, дори тези които изискват хирургично лечение.

Съществуват също така и алтернативи методи при използваното на анестезия, налагаща се при изпълнението на сложни интервенции. Съвременните анестетици, които се използват в УМДЦ са безопасни за жената и за плода. Подходящото и безвредното лечение може да бъде назначено само от дентален специалист. Ваша задача е да намерите зъболекар с висока квалификация и опит.

Противопоказания при бременност:

• Рентгеново изследване
  • Анестезия (с изключение на специалната упойка за бременни жени)
  • Адреналин и неговите производни
  • Използването на тетрациклин и стрептомицин
  • Протезиране и поставяне на имплант
  • Ултразвуково почистване на зъбен камък
  • Използването на арсен
  • Избелване на зъбите

Зъболекарят Ви трябва да е наясно с Вашата бременност и всички особености на нейното протичане, за да може адекватно да оцени състоянието Ви и да назначи най-подходящото за Вас лечение. Добре е да представите на лекуващия Ви зъболекар всички направените изследвания през последните 30 дни преди посещението. Задължително е също да информирате Вашия стоматолог, ако знаете за съществуващи алергични реакции към определено лекарство или съставка от него.

Необходимо е:

• Профилактични стоматологични прегледи (преди бременността и на всеки три месеца)
    Прецизна орална хигиена (миене на зъбите след всяко хранене и използване на флуоридна паста за зъби)
  • Редовната смяна на четката за зъби (на всеки 2-3 месеца)
  • Професионално почистване на зъбите
  • Прием на витамини и минерали за укрепване на зъбите
  • Хранене с твърда храна (моркови, ядки, пълнозърнести храни и ябълки)

С премахването на всички рискове, свързани с методите на лечение и използваните медикаменти, жената не трябва да забравя и за най-важното – собственото си настроение. По време на бременността е противопоказан всякакъв стрес (особено в първия и в края на третия триместър). Важно е да намерите добър зъболекар, на когото можете да се доверите. В противен случай, дори и най-висококачественото и професионално лечение може да има отрицателно въздействие върху здравето Ви. Обръщайки се за помощ към зъболекар по време на бременността, не забравяйте, че Вие правите това, не само заради себе си, но и заради здравето на бъдещото детето Ви.

Прочетете още препоръки за поддържане на здрави и красиви зъби по време на бременност тук.