post-title Когато вместо 32 имаш 34 зъба – случаят на едно 9-годишно дете https://www.dentalmed.bg/wp-content/uploads/0-dentalmed-blog-34-teeths.png 2016-10-11 11:16:16 yes no

Когато вместо 32 имаш 34 зъба – случаят на едно 9-годишно дете

В Университетския медико-дентален център се извърши премахване на два свръхбройни (допълнителни) централни резеца

Към Медико-денталния център беше насочено дете на 9 години със запазени временни горни централни и латерални резци за консултация с ортодонт. При първоначалния преглед беше диагностициран закъснял пробив на постоянните резци и задържане на временните повече от една година след нормалния срок за тяхното отпадане.

По време на посещението се назначи стандартно рентгеново изследване, чийто резултат показа наличието на два свръхбройни зъба във фронталния участък на горната челюст – диагноза, която не се среща често в ежедневната дентална практика.

Kато свръхб​роен зъб се определя този, който е допълнителен към нормалната група зъби и може да се появи в почти всички участъци на зъбната редица. Този феномен може да бъде открит и диагностициран: случайно на рентгенова снимка, като причина за непробиващ постоянен зъб при отпаднал временен при деца, при задържане на временните зъби повече от 6 месеца след времето за тяхното отпадане, когато пробие в устата и причини разместване на останалите зъби.

Допълнителните зъби могат да бъдат:

• единични или няколко на брой
      • с едностранна или двустранна поява
      • пробили в устата или ретинирани (задържани в костта)
      • в едната челюст или в двете

Във временното съзъбие формата на такива зъби е:

• нормална, т.е. имитира формата на групата зъби, към която е допълнителен
      • конична

В постоянното съзъбие формата на такива зъби е:

• конична
      • туберкулна (бъчвовидна)
      • повтаряща формата на зъбите, към чиято група принадлежи: резци, кучешки, малки или големи кътници

Проблемите за пациента, свързани със свръхбройните зъби, се изразяват в:

• изместване на зъби от правилните им позиции
  • невъзможност за пробив на някои от постоянните зъби
  • струпване на зъбите поради липса на достатъчно място
  • резорбция на корен на съседен зъб
  • развитие на кисти, свързани с непробили допълнителни зъби
  • проблем при ортодонтско лечение
  • проблем при имплантологично лечение
  • проблем при хирургични намеси върху челюстите

Специалистът по ортодонтия доц. д-р Христина Арнаутска, д.м. насочи пациента към хирурзите в Медико-денталния център за екстракция на четирите временни зъба.

След провеждането на манипулацията беше поставен ортодонтски апарат, за да се стимулира пробива на фронталните зъби и да се избегнат усложнения от хирургична интервенция.

След пробива на вторите горни зъби, подобряването на позицията на двата централни резеца и двата свръхбройни зъба, лекуващият лекар насочи пациента отново към оралните хирурзи в центъра, за да бъде извършено премахване на двата свръхбройни централни резеца.

Беше назаначено Конично-лъчева компютърна томография (3D скенер) – за да се определи позицията на двата свъхбройни зъби.

Екстракцията на задържаните свръхбройни зъби беше извършена под пълна упойка от Доц. д-р Тихомир Георгиев, д.м.н. инеговият екип. Хирургичното лечение​​​ на децата под обща анестезия в Медико-денталния център дава възможност за:

• избягване на стреса и психологическото травмиране на децата
  • създаване на условия за прецизна работа при високо рискови операции на екипа хирурзи

Свръхбройните зъби на малкия пациент бяха премахнати по хирургичен път, а ортодонтското лечение продължава и само пет месеца по-късно се вижда спускането на централните резци на пациента.

Благодарение на работата в екип на специалистите от различ​ните области на денталната медицина – пациентите получават комплексна грижа и избор на най-добър план на лечение.

Когато вместо 32 имаш 34 зъба – случаят на едно 9-годишно дете
4.5 (90%) 2 votes